Before you can control your horse, you have to control yourself

HET PAARD BEWEEGT ZOALS DE RUITER BEWEEGT

Riterhomebanner

Op deze pagina vind je de verschillende "ruitertraining" modules die wij aanbieden. We maken een onderscheid tussen ruitertraining, training te paard en kinesitherapie. Onder de module ruitertraining vind je de ruiter bewegingsscreening in de studio, de zitlessen op Toto Jr de paardrijsimulator, de flexchair en equipilates. In de module training te paard vind je de ruiter analyse, de symmetrie training te paard en zitlessen op Toto Jr de bewegingssimulator.

In de module ergonomie te paard kom je meer te weten over de allerlaatste moderne wetenschappelijke evolutie in ruiter ergonomie: "past je bekken in je zadel?"” Hiervoor gebruiken we Toto Jr de bewegingssimulator en jouw zadel. Prijzen en duur van de sessies vind je bij elke module. Heb je nog extra vragen? Neem gerust contact op.

Waarom ruitertraining?

Goed paardrijden hoeft echt niet moeilijk te zijn. Er is geen mysterie of ”quick fix”. Er is echter wel een ”goede balans” of ”geen balans”. Om pijnvrij en gezond te presteren zijn balans en evenwicht nodig bij het paard, de ruiter en het zadel. De drie hebben onderling een effect op elkaar en zijn prestatiebepalend.

Hoe je in het dagelijkse leven je lichaam draagt en beweegt, zal uiteindelijk bepalend zijn voor je manier van rijden. Je lichaam reageert op externe stimuli. Zelfs wanneer jij de eerste 10 minuten van je rijles mooi recht op je paard zit, zal je ondervinden dat je lichaam na een tijdje terugkeert naar zijn dagelijkse houding, en dit ook vooral als je moe wordt. We hebben allemaal een “gewoontehouding” waar we telkens naar terugkeren. Dit komt door “muscle memory”. “Muscle memory” kan je veranderen en “herprogrammeren” door een goed bewustzijn van je lichaam te ontwikkelen, te leren voelen, en vooral door er dagelijks aan te werken. Velen onder ons hebben een “foute” houding aangenomen door de dagelijkse sleur of door ons werk. Veel in de wagen zitten, achter de computer zitten, hangen in de zetel voor de TV, zelfs slapen op je zijde zal een invloed hebben op je bespiering en houding. Deze “gewoonte” houding zorgt ervoor dat je bepaalde spiergroepen minder, en andere juist meer gaat gebruiken. Bepaalde spieren zullen dus zwakker zijn, en andere spiergroepen zullen verkort en sterker zijn. Hierdoor is je lichaam uit balans en treden er bewegingsbeperkingen op. Als je begint te trainen met een lichaam dat uit balans is, dan zal je de disbalans ook versterken en zal je work-out niet effectief zijn. De basis van een goede training is dus eerst je lichaam in balans te brengen of te “kalibreren”. Joëlle Steyt, sportkinesitherapeute en Equipilates Rider Biomechanics trainer is je ideale partner om je lichaam in balans te brengen.